Senin, 10 Maret 2014

Browse Manual » Wiring » » » » » » » » » Sedih Ketagihan Shopping Online Berakhir Kematian di China

Sedih Ketagihan Shopping Online Berakhir Kematian di China


 
ilustrasi (c) shutterstock.com
Belanja online ternyata bukan sekadar mengenai keperluan, tapi juga masalah perilaku yang berkaitan dengan psikologis seseorang. Seperti yang terjadi di Beijing, China, baru-baru ini.
Hanya kerana belanja di online shop, seorang wanita berusia 20 tahun meninggal dunia. Bagaimana boleh terjadi ?

Online shopping adalah tren belanjanya era digital masa kini. Semakin ramai orang yang menggunakan fasiliti belanja di internet seiring dengan makin majunya teknologi dan jasa pengiriman barang yang membuat konsumen boleh belanja dengan lebih mudah.

Namun, bila tidak dapat dikawal, tindakan ini boleh meragut jiwa anda. Contohnya adalah Chang Yanan yang baru-baru ini menggegerkan China dengan kematiannya akibat ketagihan belanja di online shop.

Chang adalah mahasiswi tahun ketiga di China University of Geosciences yang ditemukan meninggal pada pukul 4 pagi, tanggal 18 Jun  lalu kerana melompat dari tingkat 13 asramanya. Dia ditemui oleh petugas dalam keadaan tak bernyawa lagi dan meninggalkan sekeping note penyesalan pada iPodnya.

Chang menyesal dan malu menghadapi keluarganya kerana dia telah membohongi mereka selama ini. Dalam 1 tahun ini dia tak membayar yuran pendidikan sebagaimana mestinya dan menggunakan wang tersebut untuk belanja online. Dilaporkan dari wantchinatimes bahawa dia menghabiskan sebanyak 30,000 yuan. 

Kesemua wang itu dia habiskan rata-rata untuk membeli produk perawatan kulit. Chang menghabiskan wang sebanyak itu dalam jangka waktu dua tahun terakhir. Sepertinya Chang mengalami ketagihan belanja sejak lama.Bahkan, dia pernah meminta wang pada bapa saudaranya dengan mengatakan bahawa dia kehilangan wang sekitar Rp 30 jutaan setelah ia lupa mengambil kartu ATM-nya.

Tidak ada informasi mengenai reaksi keluarganya mengenai hal ini. Namun khabarnya, Chang dikebumikan pada 27 Jun  lalu bersama produk-produk perawatan kecantikan kulit yang dia beli secara online.Vemale.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar