Rabu, 01 Januari 2014

Browse Manual » Wiring » » » » » » Tangga Haiku Digelar Tangga Ke Syurga

Tangga Haiku Digelar Tangga Ke Syurga


Peperangan sering meninggalkan di belakangnya beberapa kesan tinggalan yang menyimpan memori hitam sebuah pergolakan antara negara konflik.

Biarpun beberapa tinggalan dan monumen sebegitu dimomokkan dengan kisah-kisah seram tentang hantu dan kematian, kadangkala ada tinggalan yang boleh sebati dengan suasana di sekitarnya.

Kesan tinggalan peperangan ada yang kini menyajikan pemandangan menarik berbeza daripada sesetengah tinggalan perang yang masih utuh dengan wajah yang usang dan menakutkan.

Antara tinggalan perang itu ialah Tangga Ha’iku yang juga dikenali sebagai ‘Tangga ke Syurga’ yang terletak di kepulauan Hawaii.

Sebanyak 3,922 anak tangga mendaki sebuah gunung menyajikan sebuah pemandangan indah landskap yang dianggap antara yang paling menakjubkan di dunia.

Anak tangga pertama bermula di lembah Haiku berdekatan Kaneohe di Pulau O’ahu dan pendakian bermula setinggi 2,800 kaki dengan kecuraman 30 darjah.

Tangga itu mula dibina ketika Perang Dunia Kedua untuk digunakan bagi memasang kabel antena dari satu bahagian ke bahagian pulau yang lain.

Dengan pemasangan kabel itu, anggota tentera yang mengawal Stesen Komunikasi Radio Tentera Laut di Lembah Haiku mampu berkomunikasi dengan armada kapal selam Amerika Syarikat sejauh ke Teluk Tokyo.

Pada tahun 1950, tangga itu dibina semula menggunakan besi dan dipanjangkan lagi untuk memenuhi keperluan aktiviti Stesen Sistem Navigasi Omega bagi pasukan Pengawal Pantai Amerika Syarikat.

Kesemua anak tangga selebar 18 inci itu kukuh kerana ia diketatkan dengan skru terus ke dalam batuan di pergunungan itu.

Bagi anda yang gemarkan pendakian dan berpengalaman mendaki, pastinya mudah mendaki ribuan anak tangga sebegini.

Menurut beberapa pendaki yang telah mendaki anak tangga ini, bahagian paling sukar ialah apabila anda perlu merangkak di celah-celah semak yang tumbuh sambil berjaga-jaga dengan keadaan laluan yang licin.

Bagaimanapun cabaran terbesar bagi para pendaki ialah melepasi pagar yang dikawal di penghujung laluan anak-anak tangga itu.

Walaupun tangga itu sudah diperbaiki pada 2003, kerajaan Amerika Syarikat masih melarang orang ramai dari mendaki anak tangga itu.

Biarpun dilarang, terdapat kira-kira 100 hingga 150 orang pendaki mendaki anak-anak tangga itu setiap minggu tetapi tidak ada sebarang kecederaan serius pernah dilaporkan berlaku.

Jika pada hari yang cuacanya cerah, pemandangan indah pergunungan, lembah dan laut disajikan di bawah kaki anda membuatkan anda terasa seperti betul-betul mendaki ke syurga.

Pihak berkuasa mungkin terus melarang kegiatan mendaki anak tangga itu, tetapi dengan foto-foto menarik ini, agak mustahil orang ramai akan berhenti mendaki anak tangga Haiku ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar